woensdag 6 juni 2012

Opnieuw in de schoolbanken


Even de benen strekken op het mooie landgoed van de kerk in Huis ter Heide. “Kijk goed om je heen voor inspiratie,” zei juf Lydia. “Als je een rondje gelopen hebt, weet je wat voor blog je wilt schrijven.” En inderdaad, op het moment dat ik zonder jas naar buiten liep voelde ik dat dat niet heel slim was. Naast dit voelen, zag ik nog veel meer. De Rododendron die in bloei staat, de scheve boom op de kruising waarbij ik me bedenk dat die lelijk kan vallen als hij omgaat. Hoe stevig sta ik eigenlijk in mijn schoenen. Zou ik ook om kunnen gaan als er een flinke storm losbarst?

Ik zie de kuil vlakbij ons studielokaal en denk terug aan de tijd dat ik hier de theologie opleiding deed. Een van mijn studiegenoten en huidige collega, probeerde in deze kuil destijds een joyrider tegen te houden. Hij werd bijna van de sokken gereden en de bandensporen hebben lange tijd in het gras gestaan. Ik vertel het hem, want hij loopt met me op. Hij herinnert het zich nog vaag.

Er ontspint zich in onze korte wandeling een gesprek over de koers van de kerk. Hier en daar moeten lastige beslissingen genomen worden. Het valt niet altijd mee om vast te houden aan je eigen lijn omdat je ook met andere mensen werkt. Hoe ga je daar mee om? Wanneer vlieg je vol in de aanval om de kerk te beschermen en wanneer trap je juist op de rem om personen bij te staan? Moeilijke afwegingen.

We lopen langs de basisschool waar de kinderen ijverig bezig zijn en er plezier in lijken te hebben. Aan de overkant is het verzorgingshuis. Ik zie enkele mensen in donkere kleding naar buiten komen. Zou er weer iemand overleden zijn? In het vormingscentrum hangt een gordijn met een knoop erin.

Heel bijzonder dat in zo’n korte tijd zoveel associaties naar boven komen. De juf heeft haar werk weer goed gedaan en ons opnieuw geïnspireerd om verhalen te schrijven, mensen zichzelf te laten openen in interviews, onze geest door associaties te stimuleren en verbanden te laten leggen. Ondanks alle drukte van het overige werk, waren het weer een paar waardevolle dagen waar ik met voldoening op terugkijk.

Straks naar huis en vanavond naar de musical. Even relaxen. Want ook dat past in goed rentmeesterschap: hard werken afwisselen met plezier maken en tijd nemen voor jezelf.


3 opmerkingen:

  1. Wat had ik graag meegedaan aan die schrijfcursus. Het moet heerlijk zijn!

    Veel plezier vanavond en bedankt voor je gedachtenspinsels... het leven zit vol inspiratie Bert, dit was nog maar één terrein waar je nog lang niet op uitgekeken bent. Er wachten nog heel wat meer terreinen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kijk eens aan.
    Keep on walking and get inspired.
    Ik lees je graag dus.....

    BeantwoordenVerwijderen