woensdag 23 januari 2013

Spoort niet

Het is me wat met die nieuwe Fyra. België is nooit verder weg geweest met de trein dan in 2013. Sterker nog, er rijdt niet eens een trein. Ja natuurlijk, je kunt de Thalys nemen, waarvoor je dan wel even de hoofdprijs moet neertellen. Het is ook mogelijk om per normale intercity naar Roosendaal te reizen en daar de trein naar Antwerpen te nemen. Vervolgens overstappen richting Brussel. Een ritje van een paar uur kan tegenwoordig gerust de halve dag duren. En dan moet je ook nog eens terug. Het winterse weer werkt ook al niet mee en laat de NS op halve kracht rijden. Ik zou voor de zekerheid maar alvast een hotelletje boeken als je van plan bent een dagje Brussel te doen.

Volgens AnsaldoBreda, de Italiaanse bouwer van de Fyra, kunnen de problemen binnen een paar dagen opgelost zijn. Tja, dat hebben we vaker gehoord. Volgens de Nederlandse en Belgische spoorbeheerders zal het wel iets langer gaan duren. België geeft de Italiaanse fabriek 3 maanden de tijd en anders bestellen ze de treinen af. Nederland denkt nog na over de maatregelen die genomen moeten worden. Met ons poldermodel duurt het sowieso altijd wat langer voordat er besluiten genomen worden.

Intussen roept reizigersorganisatie ROVER aan een stuk door dat ze de oude vertrouwde Beneluxtrein terug wil. NS wil daar echter niet aan, want daar is geen ruimte voor op het spoor. Den Haag wil die oude trein waarschijnlijk ook wel terug, want die stopte tenminste nog op station Hollands Spoor. Die Fyra stopt bijna nergens, behalve midden tussen de weilanden.

Ik weet te weinig van economische vraagstukken om de besluiten van de knappe koppen te begrijpen. Ik snap niet waarom we miljarden euro's uitgeven voor een kwartiertje tijdwinst. Ik begrijp niet waarom een trein ineens 250 km per uur moet rijden als je er met 140 km/u. ook kunt komen. Het zal wel economische voordelen bieden, al zie ik tot nu toe alleen maar ellende en rode cijfers. En als we dan iets nieuws beginnen, waarom gooien we dan het oude vertrouwde meteen bij het grofvuil. Nu gaat het mis en kunnen we niet meer terug, jammer.

Ach, zoals met alle nieuwe dingen, zal het na de opstartproblemen met de Fyra ook wel weer goed komen. Over een paar maanden is iedereen de ellende van nu vergeten en horen we niemand meer over die oude fijne Beneluxtrein (die ongetwijfeld ook weleens in het weiland is stilgevallen). Tja, wat bezielt de NS dan ook om midden in de winter met een splinternieuwe trein te gaan hobbyen. Had daarmee gewacht tot de sneeuw gesmolten was en het risico van blaadjes op het spoor minimaal. Maar ja, dit is Nederland, daar doen we het altijd een beetje anders.

1 opmerking:

  1. Ik krijg spontaan een liedje in mijn hoofd: "Het zijn toch weer die Hollanders..." Ik hou sowieso toch van mijn landje! <3

    BeantwoordenVerwijderen