vrijdag 16 mei 2014

Groentetuin

Al een paar jaar spraken wij thuis over het aanleggen van een kleine groentetuin. Toen we nog in Dordrecht woonden hadden we daar niet veel ruimte voor, maar in onze nieuwe woonomgeving zou het wel passen. Op zich is het natuurlijk helemaal niet vreemd om een deel van de tuin af te bakenen voor groente. Ik moet echter wel melden dat ik niet bepaald groene vingers heb, dus dat maakt het wel een iets ander verhaal. Onkruid wieden en verdorde bloemblaadjes verwijderen, is aan mij niet erg besteed. Ik doe het wel af en toe als het niet anders kan of als Sandra me heel lief en smekend aankijkt. Meestal kom ik echter niet veel verder dan grasmaaien en doet Sandra de rest.

Maar goed, een groentetuin leek me nog wel een keer leuk. Uiteraard heb ik daar helemaal geen verstand van, maar desondanks zijn we in het voorjaar naar het tuincentrum afgereisd (niet dat het tuincentrum ver weg is, maar het klinkt wel spannend zo). Natuurlijk moest het allemaal weer een beetje anders dan normaal. Als je namelijk je groente gewoon in de grond poot is het onvermijdelijk dat je op zeker moment moet . . . juist, onkruid wieden. Bovendien staan er een paar flinke coniferen met grote wortels in de tuin, dus in plaats van spitten en poten werd het: gras verwijderen, anti-onkruiddoek neerleggen en grind zaaien. Daarbovenop een aantal mooie (vinden wij) potten en bakken met vruchtbare grond en daarin de bloemkool, prei, bietjes, sla, broccoli, andijvie en dat soort eetbare zaken.



In onze gedachten konden we een halve kwekerij in die potten kwijt, maar ze waren toch sneller vol dan we ons hadden voorgesteld. Alle plantjes hebben we geplant en alle zaadjes liggen nog in de garage. Die hebben hopelijk wel geduld tot de volgende ronde. Intussen blijkt het spul warempel ook nog gewoon te groeien. We hebben zelfs al een keer sla gegeten uit eigen tuin, het moet niet gekker worden. Het was weliswaar nog niet een volledig volgroeide krop, maar op dat moment voldoende voor wat we nodig hadden. Hopelijk blijven de andere gewassen het ook goed doen en kunnen we in de zomer regelmatig iets uit eigen tuin (pot) oogsten. Wie had dat gedacht, straks ga ik het nog leuk vinden om met de tuin bezig te zijn. Al word ik nog steeds niet geplaagd door enige kennis omtrent groenten.


1 opmerking:

  1. Oef tuinieren.
    Troost je, je bent niet de enige die er weinig kaas uit heeft gegeten. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen