donderdag 1 december 2011

December

Ineens besefte ik dat mijn laatste blog alweer van twee weken geleden dateert. Wat gaat de tijd toch snel. Vandaag is de laatste maand van het jaar begonnen. Nog een paar weken en dan vieren we het kerstfeest. Gelukkig wordt dit feest ook in de kerk breed gevierd. Het is goed om op gezette tijden stil te staan bij de kerkelijk belangrijke zaken. De komst van Christus middels zijn geboorte in de wereld (Kerst), de verlossing die hij geeft door zijn leven te offeren voor de mensen (Pasen), zijn terugkeer naar zijn Vader in de hemel (Hemelvaart) en de uitstorting van de heilige Geest (Pinksteren). Discussies over verkeerde data en allerlei andere zaken doen mij niet zoveel. Ik vind het belangrijker dat deze dingen gebeurt zijn dan precies te weten wanneer het allemaal heeft plaatsgevonden. Op dus naar het Kerstfeest, feest van het licht, feest van de vrede.

Maar eerst nog een ander feest. Sinterklaas is in het land en laat overal zijn gezicht zien, vergezeld van zijn pietermannen. Ook dit jaar zullen vele kinderen weer verwend worden met allerlei lekkers en cadeaus. Bij ons gaat Sinterklaas tegenwoordig voorbij. De kinderen zijn volwassen en de goedheiligman vindt het wel mooi geweest in gezin Nab.

Nog een ander feest: Patrick is morgen jarig en wordt 22 jaar. Van harte jongen. Maak er een mooie dag van en een even mooie toekomst.

De maand zal beeindigd worden met de traditionele oliebollen en appelflappen. Nee, geen vuurwerk, dat steken de buren maar af. Bijna 2012. Op 1 januari ben ik 22 jaar in dienst van de kerk. Ze zijn voorbij gevlogen. Kennelijk wordt ik in TGV tempo ouder!!

Even terugkijken dan maar. De eerste vergadering voor het jeugdcongres 2012 zit erop. Het was jaren geleden voor mij dat ik voor het laatst in die commissie had plaatsgenomen. Ook daar is het een en ander veranderd en ik zal me in de komende tijd behoorlijk moeten inspannen om het allemaal tot me te nemen.

De eerste vergadering in mijn nieuwe gemeente in Heerlen is ook achter de rug. Het is een eindje rijden, maar op het eerste gezicht lijkt het prima te doen. Maar net iets verder bij ons vandaan is Leeuwarden. Daar waren we de vorige sabbat. Altijd een mooie belevenis om terug in Leeuwarden te zijn. Dat is de plek waar het allemaal begon 22 jaar geleden. Een mooie periode, uiteraard met ups en downs. Altijd leuk om terug te keren naar de roots en te ontdekken dat we nog steeds met open armen ontvangen worden. Friezen stug? Vergeet het maar.

Deze week heb ik een flinke wandeling gemaakt met Evelyne, een ouderling uit Eindhoven en net zo gek van wandelen als ik (waarschijnlijk meer). We hebben een toch rond Weert gemaakt van zo'n 26 kilometer. Een mooie route en erg gezellig om eens met z'n tweeen te lopen.

Verder wat normale werkzaamheden deze week. Vandaag nog een huwelijksbijbel aangeschaft, want volgende week is er een huwelijksfeest waar ik de inzegening mag verzorgen.

December mag dit jaar met recht een feestmaand genoemd worden.