vrijdag 30 maart 2012

Waar moet het naartoe?

Praten

De onderhandelaars van PVV, VVD en CDA praten weer volop met elkaar. Wat gebeurde er woensdag toen Geert Wilders de stekker uit het proces wilde trekken? Is een nachtje lekker slapen dan zo verkwikkend dat je de volgende dag met goede moed op heel andere gedachten kunt komen? Heeft zijn partner hem in het oor gefluisterd dat hij toch maar door moet gaan? Was het de arm van Mark Rutte die kameraadschappelijk om zijn schouder werd gelegd waardoor hij toch weer een beetje smolt? Was het een toneelstukje? Of zijn het gewoon de kille cijfers die hem gevangen houden op de plek waar hij nu is? De PVV daalt in de peilingen, wat mij betreft nog veel te langzaam, maar goed het daalt. Is het de angst voor het, in de ogen van Wilders, linkse gevaar?
Ongetwijfeld zal er in politiek Den Haag gezwaaid worden met logische verklaringen en vindt men weer eens dat er niets aan de hand was.

Nederland verkeert in zwaar weer. Er moet bezuinigd worden en hoe. De gesprekken zijn weer opgestart en het lijkt mij waarschijnlijk dat de regeringspartijen er uiteindelijk wel uit zullen komen met elkaar. Niemand van hen wil namelijk nieuwe verkiezingen. Uiteraard is de verklaring dat dit niet in het belang van het land is en daar hebben ze gelijk in, denk ik. Tegelijk vrezen ze allen zetels te verliezen als er nu verkiezingen komen.

Wat mij betreft hoeft dit kabinet niet nog heel lang aan te blijven. Het is een kabinet van rouwdouwers en met veel spierballentaal. Intussen wordt er bezuinigd op plekken waar je het niet zou verwachten. Maar ja, kan het anders? Dat is een vraag die mijn lekenverstand niet zo makkelijk kan beantwoorden.

Wat zou er gebeuren als Roemer en Samsom het land gaan leiden? Waarschijnlijk zal het er dan in eerste instantie weer een stuk socialer aan toe gaan. Maar is dat op de lange termijn houdbaar? Komen we dan niet gigantisch in de knoop op het internationale vlak? Mopperen kan ik, net als velen met mij, als de beste, maar heb ik ook oplossingen? Helaas niet. We zullen het voorlopig dus maar moeten nemen zoals het komt en er het beste van hopen.

Pleiten

Deze week kwam het boek van Bram Moszkowicz uit, 'Liever rechtop sterven dan op je knieen leven'. Een interessante figuur is hij zeker. Iemand met een vlotte babbel, een uitstekende strafpleiter en een immer tot in de puntjes verzorgde verschijning. Ik denk dat ik wel een exemplaar van zijn boek zal aanschaffen. Wat mensen ook over hem denken en zeggen, waarschijnlijk kan niemand ontkennen dat hij een persoon is die zich in de kijker werkt en een interessante verschijning is. Ik ben benieuwd of zijn boek net zo sprankelend is als de persoon Moszkowicz. Later wellicht meer.

Passie

Volgende week is het Pasen. In de week voor Pasen wordt het paasverhaal opnieuw op spectaculaire wijze uitgebeeld. Na het succes in Gouda is nu Rotterdam aan de beurt. Vorig jaar heb ik het op de televisie gevolgd en moet zeggen dat ik toch wel enigszins onder de indruk was. Hoewel het een heel spektakel was, leek het toch integer gebracht. Deze keer moet het nog spectaculairder worden in de Maasstad. De vraag is of je jezelf op die manier niet overspeelt. We mogen namelijk niet vergeten wat er allemaal achter het spektakel schuilgaat. Een mens die zichzelf opoffert voor andere mensen. Hopelijk blijft dat deel van het verhaal fier overeind. Ik verwacht dat ik donderdag toch weer voor de buis zal zitten om het te volgen, zo nieuwsgierig ben ik wel. Op naar Pasen, feest van vergeving en nieuw leven. Feest van dankbaarheid en hoop. Allemaal goede en gezegende paasdagen gewenst.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten