maandag 2 januari 2012

2012

En toen was het weer januari, een nieuw jaar met nieuwe kansen. Nou ja, in de eerste plaats volgt de ene dag nog steeds de andere op. Maar toch, op de een of andere manier roept een nieuw jaar weer goede voornemens op en het afzweren van slechte of ongewenste gewoonten (wat dus ook weer een goed voornemen kan zijn).

Alle nieuwsberichten luiden de noodklok. 2012 wordt een zwaar jaar, de crisis is in volle gang. Loonstrookjes laten een ontluisterend beeld zien in januari. Belastingen gaan omhoog. De euro staat nog steeds zwaar onder druk en daarom zullen alle banken proberen om via het invoeren van betalingskosten, stortingskosten en wat al niet meer, hun inkomen veilig te stellen. En ja, ook binnen de kerk zijn signalen afgegeven dat het komende jaar financieel gezien een zwaar jaar zal worden. Een crisis van een andere orde is dat sommigen menen dat dit het laatste jaar van ons bestaan zal zijn. De kerstboom kon dus eigenlijk met ballen en al de vuilcontainer in, want we hebben hem toch niet meer nodig.

Maar goed, crisis of niet, de supermarkten hebben rondom de feestdagen recordomzetten gedraaid. In de oudjaarsnacht hebben we voor zo'n 65 miljoen euro geprobeerd om het milieu nog een beetje verder om zeep te helpen en de vakantieparken leken ook dit keer weer aardig vol te zitten, zowel in binnen- als in buitenland.

Natuurlijk zullen vele mensen de teruggang in inkomen voelen. Er zijn er steeds meer die onder de armoede grens leven (voor Nederlandse begrippen dan) en afhankelijk worden van voedsel- en kledingbanken. Het is niet voor niets dat kringloopwinkels goede zaken doen.

Ook baal ik van een toenemende agressiviteit in de maatschappij. Hulpverleners die op de korrel genomen worden. Kinderen die worden beschoten. Mensen die doorrijden na een ongeval. Dieven die geen enkel respect hebben voor de eigendommen van anderen. Waardeloos allemaal.

Toch staat 2012 voor mij opnieuw in het teken van de hoop, het optimisme en het positieve. Ik weiger vooralsnog om me te laten afleiden door stagnerende inkomsten en stijgende uitgaven. Liever richt ik me op de mooie zaken van het leven die te vinden zijn in werk en prive leven. De mensen om me heen, de boeken op de plank, het wandelen in de natuur, goede gesprekken en soms nutteloos geluier.

Ook dit jaar proberen we, voor het zover het van ons afhangt, er iets moois van te maken en ik wens iedereen toe dat het voor jullie ook gaat lukken. Hou je lach vast, zie het goede in mensen, ga creatief met je geld om en heb plezier in je werk. Geniet van relaties en ontdek de zegen in het leven. Allemaal een goed en gezegend 2012 gewenst.